ملكات الموضه
" مرحبا بك معنا
زائر في
ملكات الموضه ملكات الموضه"
ملكات الموضه
" مرحبا بك معنا
زائر في
ملكات الموضه ملكات الموضه"
ملكات الموضه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ملكات الموضه

الرئيسيةالبوابةأحدث الصوردخولالتسجيل

طريقة عمل تورته اسبونج بوب

كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر

طريقة عمل تورته اسبونج بوب Empty
مُساهمةموضوع: طريقة عمل تورته اسبونج بوب   طريقة عمل تورته اسبونج بوب I_icon_minitimeالسبت فبراير 08, 2014 1:24 am

كمية تكفي: 12 شخصا
وقت التحضير: 60 دقيقة
وقت الطهي: 40 دقيقة
المقادير: ا عملت صنيه مقاس 32 بس عملت مقادير مقاس 30 وعاليه ماشاء الله برده وقسمتها تلاته عادى
المقادير كانت 12 بيضه
كوبايتين ونص ومعلقه دقيق حطيت مكان معلقتين دقيق بدلتهم بكاكاو خام
وكوبايتين وربع سكر ناعم
نصف كوب ماء
عصير ليمونه والفانيليا طبعا
كيس بيكنيج باودر
التحضير: الطريقه بقه ياقمرات
بضرب الصفار لوحده مع الفانيليا وبحط كوبايه ونص سكر بس معلقه معلقه واستمرار الضرب بعد مابخلص بقه الكوب ونص حطى المايه واستمرى فى الضرب لحد مايبقى تقيل كده ويبقى الضعف
بضرب البياض بس اغسلى الويسك الاول ونشفيه واضربى البياض فى الاول لما يعمل رغاوى كده حطى عصير الليمونه واضربى وانتى بتضربى ضيفى السكر المتبقى معلقه معلقه هتلاقيه تقل وبقى كريمى كده اضربى لحد مايبقى زى الكريم شانتيه كده وعالى طبعا
تبداى فى اضافه الدقيق بقه للصفار بس معلقه معلقه بمنخل صغير وتكونى ضايفه البيكنج باودر للدقيق طبعا
قبل ماتخلص كميه الدقيق يعنى حوالى كوبايه كده تتبقى ضيفى المارينج بس براحه وقلبى براحه خالص من تحت لفوق بس فى اتجاه واحد وبراحه علشان الهوا
بعد كده ضيفى باقى الدقيق براحه برده معلقه معلقه وقلبى كويس وبهدوء فى نفس الوقت وصبيها فى الصنيه تكونى مبطانها بورق زبده فى الجناب ودقيق وزبده
تكونى قبل ما تبداى الخطوات فاتحه الفرن على درجه 170 علشان دى اكبر هتاخد سوا اكتر
بعد 45 دقيقه تكون استوت باذن الله ومتفتحيش عليها قبل مرور تلت ساعه
بعد ما تتسوى اقفلى الفرن وسيبيها جوا تلت ساعه كده
بعد كده تتطلعيها تبرد بره ولما تبرد خالص خالص حطيها فى التلاجه 6 ساعات
تكونى مجزة بقه كريم شانتيه انا عملت كريم شانتيه وعليه كاكاو خام ولبن طبعا
وحشو قطع مانجا ولوز وبجد ادبتها طعم روعه
والسيرب كان عصير تفاح
بخصوص بقه الغلاف وسبونج بوب
انا كنت عايزه اعمل الديسك اللى عليه السبونج بوب ازرق فى اخضر بس للاسف الالوان اندمجت فى بعض بقت كلها اخضر بس شكلها مش وحش الحمدلله وكسرت حدتها بدواير صفرا فيها نقط حمرا كده
المهم انا اشتريت كيلو عجينه لوز من درب البرابره
يدوب عجنتها كويس وفردتها بسكر بودره وغلفت التورته عادى
بعد كده كنت عامله كيكه صغيره على شكل مستطيل ظبطه وساويته على شكل جسم سبونج بوب وحضرت فى جنب العجينه اللى هغلفه بيها قسمتها على حسب الالوان اللى فى جسمه والبقع الخضرا والعيون والكلام ده وبدات اشكله والحمدلله عملت وكان ده الشكل بتاع تورته سبونج بوب
طريقة عمل تورته اسبونج بوب 6506
giginour
ﻋﺿوﻧﺷﯾﻁ
ﻋﺿوﻧﺷﯾﻁ
giginour

دولتي : طريقة عمل تورته اسبونج بوب EgyptC
المزاج : طريقة عمل تورته اسبونج بوب Makhno10
المستـوى : -2

طريقة عمل تورته اسبونج بوب Empty
مُساهمةموضوع: طريقة عمل تورته اسبونج بوب    طريقة عمل تورته اسبونج بوب I_icon_minitimeالسبت أبريل 19, 2014 1:39 am

شكرا اوووووى فكرة حلوة اووووووووووى  قلب ب ورده قلب ب ورده احلى وجه ضاحك ؟ شكرا 

طريقة عمل تورته اسبونج بوب
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» طريقة عمل كب كيك
»  طريقة عمل الشوطشاطة
» طريقة عمل خدود البنات
» طريقة عمل الاكلة السورية شيش برك
» طريقة الكريم كراميل